Інформація щодо результатів проведення технічного розслідування дорожньо-транспортної пригоди,
що сталась 22.07.2017 о 08 год. 15 хв. на 70 км + 200 м автодороги Р-37 Енергодар – Василівка – Бердянськ Запорізької області
У відповідності до Порядку технічного розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій на автомобільному та міському електричному (трамвай, тролейбус) транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України 23.06.2015 № 231, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2015 за № 818/27263 (далі – Порядок), Укртрансбезпекою організовано та проведено технічне розслідування дорожньо-транспортної пригоди, що сталися 22.07.2017 у Запорізькій області.
22.07.2017 о 08 год. 15 хв. на 70 км + 200 м автодороги Р-37 Енергодар – Василівка – Бердянськ Запорізької області, водій легкового автомобіля ВАЗ-217030, при зміні напрямку руху не обрав безпечної швидкості руху, не впорався з керуванням, виїхав на смугу зустрічного руху де допустив зіткнення з автобусом Мерседес-Бенц 313, водій якого здійснював перевезення 17 пасажирів в режимі нерегулярних перевезень по маршруту «Запоріжжя – Енергодар». Після зіткнення автобус перекинувся на ліву сторону (далі – ДТП).
Внаслідок ДТП водій легкового автомобіля ВАЗ-217030 від отриманих травм загинув на місці пригод, 1 пасажир легкового автомобіля ВАЗ-217030, водій автобуса Мерседес-Бенц 313 та чотирнадцять пасажирів даного автобуса отримали травми різного ступеню тяжкості.
…Відповідно до підпункту 16 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, та пункту 6 розділу ІІ Порядку, наказом Укртрансбезпеки від 26.07.2017 № 707 «Про створення комісії з технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди»,створено Комісією для проведення технічного розслідування обставин та причин виникнення дорожньо-транспортної пригоди.
За результатами технічного розслідування ДТП Комісією проведений аналіз, зроблені висновки та відповідні рекомендації щодо недопущення подібних випадків у майбутньому.
Попередніми висновками Комісії щодо причин ДТП є такими, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є порушення водієм легкового автомобіля ВАЗ-217030 вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001, а саме:
- п. 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:
б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
- п. 12.1. Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним;
- п. 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди.
Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП та тяжкість її наслідків, є:
1. Не виконання ТОВ «ЗАПОРОЖБАСТРАНС» вимог:
- Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»;
- статті 18 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме автомобільним перевізником:
- не забезпечено виконання вимог законодавства з питань охорони праці;
- не організовано роботу водіїв транспортних засобів, режиму їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України;
- не здійснюється організація та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
- статті 23 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: автомобільним перевізником не забезпечено:
- перевірку технічного стану транспортних засобів належним чином;
- проведення обов'язкового технічного контролю транспортних засобів.
- статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт».
- статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме відсутність у автомобільного перевізника документів на підставі яких виконувались нерегулярні пасажирські перевезення;
- пунктів 55, 56 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176, а саме:
замовлення юридичною або фізичною особою автобуса для нерегулярних перевезень здійснюється шляхом укладення з перевізником письмового договору про замовлення транспортного засобу. Договір на здійснення нерегулярних перевезень, що укладається між юридичною або фізичною особою та перевізником у письмовій формі, повинен містити дату і час здійснення перевезень, початковий та кінцевий пункти маршруту, маршрут перевезення і державний реєстраційний номер транспортного засобу;
- Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 974 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2008 № 794/15485, в частині перевірки укомплектованості колісного транспортного засобу відповідними колесами і пневматичними шинами;
- Типової форми договору про здійснення нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом на внутрішньообласних маршрутах протяжністю понад 50 км та міжобласних маршрутах, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 20.06.2012 № 331 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 09.07.2012 № 1130/21442;
- . Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24.06.2010 № 385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 946/1824;
- Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2013 № 65/80, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840;
- Порядку проведення інструктажів водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 975, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.08.2008 за № 776/15467.
2. Не виконання ТОВ «ФАВОРІТ ТУР» вимог пункту 2 статті 15 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та підпункту 2 пункту 16 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001.
3. Використання ТОВ «ЗАПОРОЖБАСТРАНС» для надання послуг з перевезення пасажирів на автомобільному транспорті переобладнаного автобуса.
Автобус Мерседес-Бенц 313, було переобладнано з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху.