У відповідності до Порядку технічного розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій на автомобільному та міському електричному (трамвай, тролейбус) транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України 23.06.2015 № 231, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2015 за № 818/27263 (далі – Порядок), Укртрансбезпекою організовано та проведено технічне розслідування дорожньо-транспортної пригоди, що сталися 25.09.2017 у Харківській області.
Так, 25.09.2017 близько 18 год. 20 хв., на 624 км + 450 м автодороги М-03 Київ – Харків – Довжанський (міст через річку «Сіверський Донець»), водій вантажного автомобіля MAN 14.272, рухаючись зі сторони м. Довжанського в напрямку м. Харкова, не обрав безпечну швидкість і дистанцію руху та допустив зіткнення в попутному напрямку з легковий автомобілем ВАЗ-2121, та автобусом I-VAN А07А, водій якого здійснював перевезення 23 пасажирів за регулярним міським маршрутом № 2 «Міський ПК – ІОМЗ через Піски» (далі - ДТП).
Внаслідок зіткнення водії легкового автомобіля ВАЗ-2121 та один його пасажир, водій вантажного автомобіля MAN 14.272, водій автобуса I-VAN A07A та двадцять один пасажир цього автобуса отримали травми різного ступеню тяжкості та були доставлені до Ізюмської центральної районної лікарні.
Відповідно до підпункту 16 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, та пункту 6 розділу ІІ Порядку, наказом Укртрансбезпеки від 27.09.2017 № 946 «Про створення комісії з технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди», створено комісією для проведення технічного розслідування обставин та причин виникнення дорожньо-транспортної пригоди.
За результатами технічного розслідування ДТП комісією проведений аналіз, зроблені висновки та відповідні рекомендації щодо недопущення подібних випадків у майбутньому.
Попередніми висновками комісії щодо причин ДТП є такими, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є порушення водієм вантажного автомобіля MAN 14.272 вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001, а саме:
- п. 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:
б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
- п. 12.1. Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним;
- п. 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди;
- пункту 13.1. Водій залежно від швидкості руху, дорожньої обстановки, особливостей вантажу, що перевозиться, і стану транспортного засобу повинен дотримувати безпечної дистанції та безпечного інтервалу.
Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП та тяжкість її наслідків, є:
- З боку водія вантажного автомобіля MAN 14.272 не дотримання вимог законодавства про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, а саме невиконання пункту 3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 20.10.2010 за № 946/18241.
- Не виконання ФОП Гонтар О.В. вимог:
- статті 18 Закону України «Про автомобільний транспорт».
- статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме:
- не забезпечується контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;
- не забезпечується проведення медичного контролю стану здоров’я водіїв;
- не організовується проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;
- не забезпечується проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
3) Положення про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 № 959.
4) Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого спільним наказом МОЗ та МВС від 31.01.2013 № 65/80 «Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840.
5) Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.98 № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708.
6) Порядку проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 05.08.2008 № 975, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.08.2008 за № 776/15467.
7) Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 № 551, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.09.2013 за № 1454/23986.
8) Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за № 811/18106.
3. Не виконання ТОВ «Ізюмське АТП» вимог:
- статті 17 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме персонал автомобільного транспорту повинен відповідати визначеним законодавством вимогам, зокрема мати необхідний рівень професійної кваліфікації, про що зазначено у розділі 4 цього Акта;
- статті 23 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: перевізником не забезпечено перевірку технічного стану транспортних засобів належним чином, про що зазначено у розділі 7.1 цього Акта;
- пункту 2 статті 15 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та підпункту 2 пункту 16 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001;
- пункту 3.5.1. розділу ІІІ та розділу VIII Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 974 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2008 № 794/15485, в частині перевірки укомплектованості колісного транспортного засобу відповідними колесами і пневматичними шинами;
- глави ІІІ, V, XIII Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за № 1299/21611, щодо вимог до території, виробничих і допоміжних приміщень, площадок і приміщень для зберігання технічного обслуговування і ремонту, транспортних засобів, споруд на підприємстві;
- пункту 9 розділу V Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 № 549, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.08.2013 за № 1452/23984;
- пункту 5 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176, а саме: персонал автомобільного транспорту та особи, діяльність яких пов'язана з наданням послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом, повинні мати відповідні знання та кваліфікацію;
- пункту 5 Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 № 227;
- пункту 4.3 Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого спільним наказом МОЗ та МВС від 31.01.2013 № 65/80, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840.
- Невідповідність технічних характеристик шин встановлених на автобус I-VAN А07А, вимогам чинного законодавства.