Комісією, що утворена наказом Укртрансбезпеки від 21.03.2016 № 113 «Про утворення комісії з технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди», проведено технічне розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди (далі – ДТП), яка сталася 19.03.2016 близько 22 год. 00 хв. на мосту Преображенського у місті Запоріжжя за участю автобуса Фольксваген ЛТ-35, внаслідок якої 15 осіб отримали травми.
Дорожньо-транспортна пригода сталася 19.03.2016 близько 22 год. 00 хв. на мосту Преображенського у місті Запоріжжя, водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 (перевізник ТОВ «Старавто», м. Запоріжжя), здійснюючи перевезення 17 пасажирів за регулярним міським маршрутом № 10 «вул. Діагональна – 3-й Хортицький район», рухаючись по мосту Преображенського з боку вул. Тюленина в напрямку о. Хортиця, не обрав безпечну швидкість руху, внаслідок чого не впорався з керуванням транспортного засобу, виїхав за межі проїзної частини дороги на праве по ходу руху автобуса узбіччя та допустив наїзд на перешкоду (бетону опору № 21). Внаслідок ДТП водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 та чотирнадцять пасажирів даного автобуса отримали тілесні ушкодження.
Водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 був прийнятий на роботу 17.03.2016. З 17 по 18 березня, відповідно до листка проходження спеціальної підготовки і стажування автобуса Фольксваген ЛТ-35 пройшов стажування на невідомому транспортному засобі та 19.03.2016 виїхав на обслуговування автобусного маршруту № 10 «вул. Діагональна – 3-й Хортицький мкр.». Також з водієм автобуса Фольксваген ЛТ-35 17.03.2016 були проведені вступний та первинний інструктажі з безпеки дорожнього руху та охорони праці, про що зроблені відмітки у відповідних журналах. Незважаючи на проведені заходи, щодо попередження аварійності, водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 в перший день роботи скоїв ДТП з тяжкими наслідками. Так, 19.03.2016 водій автобуса Фольксваген ЛТ-35, о 04 год. 00 хв. пройшов на підприємстві ТОВ «Старавто», передрейсовий медичний огляд. Механіком ТОВ «Старавто» о 04 год. 14 хв. було проведено передрейсовий технічний огляд автобуса Фольксваген ЛТ-35, та після чого водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 виїхав з підприємства для обслуговування регулярного міського автобусного маршруту № 10 «вул. Діагональна – 3-й Хортицький мкр.» в режимі маршрутного таксі. Близько 22 год. 00 хв. водій автобуса Фольксваген ЛТ-35, рухаючись по мосту Преображенського збоку вул. Тюленина в напрямку о. Хортиця, здійснюючи перевезення 17 пасажирів, не обрав безпечну швидкість руху, не впорався з керуванням та допустив наїзд на перешкоду (бетонну опру № 21). Внаслідок зіткнення, водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 та чотирнадцять пасажирів даного автобуса отримали тілесні ушкодження легкого ступеню тяжкості та були доставлені бригадами екстреної медичної допомоги до 5 міської лікарні м. Запоріжжя. Так, відповідно до договору укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Старавто» про надання послуг з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, кількість графіків руху на маршруті № 10 в режимі маршрутного такси складає 12. З метою дотримання режимів праці та відпочинку водіїв на маршруті № 10 паспортом маршруту передбачено роботу 24 водіїв на 12 графіках з періодом керування не більше 06 год. 30 хв. в першу зміну, та 05 год. 38 хв. в другу зміну з перервами на відпочинок не більше 01 год. 37 хв. Враховуючи вищезазначене та графік режиму праці та відпочинку водіїв на маршруті № 10, робоча зміна водія автобуса Фольксваген ЛТ-35 повинна розпочатися о 06 год. 10 хв. та відповідно о 16 год. 03 хв., водій повинен був закінчити робочу зміну. Проаналізувавши журнали щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв та реєстрації операцій перевірки технічного стану КТЗ контрольно-пропускним пунктом та враховуючи те, що ДТП сталося близько 22 год. 00 хв., на момент ДТП водій автобуса Фольксваген ЛТ-35 перебував на 18 годині роботи, чим порушено вимоги 2.3 Положення про робочий час і час відпочинок водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 № 340.
За результатами проведеного технічного розслідування обставин та причин скоєння ДТП, Комісія прийшла до висновку, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є порушення водієм автобуса Фольксваген ЛТ-35 вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10 жовтня 2001 року, а саме: - п. 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний: б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі; - п. 12.1. Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним; - п. 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди. Крім цього, Комісія вважає, що супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП і тяжкість його наслідків, є: 1. Не дотримання з боку водія автобуса Фольксваген ЛТ-35 вимог законодавства про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів. 2. Не виконання ТОВ «Старавто» вимог: 1) статті 17 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме персонал автомобільного транспорту повинен відповідати визначеним законодавством вимогам, зокрема мати необхідний рівень професійної кваліфікації; 2) статті 18 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: - не забезпечено виконання вимог законодавства з питань охорони праці; - не забезпечено контроль за роботою водіїв транспортних засобів, та не організовані перевірки режиму їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; 3) статті 23 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевізником не забезпечено перевірку технічного стану транспортних засобів належним чином; 4) пункту 3.5.1. розділу ІІІ Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 974 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2008 № 794/15485, в частині перевірки укомплектованості колісного транспортного засобу відповідними колесами і пневматичними шинами; 5) глави ІІІ Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за № 1299/21611, щодо вимог до території, виробничих і допоміжних приміщень, площадок і приміщень для зберігання технічного обслуговування і ремонту, транспортних засобів, споруд на підприємстві; 6) пунктів 7 розділу V Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 № 549, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.08.2013 за № 1452/23984; 7) розділу ІІІ Порядку проведення інструктажів водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 975, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.08.2008 за № 776/15467. 3. Невідповідність автобуса Фольксваген ЛТ-35, вимогам законодавства в частині: 1) невідповідність технічного стану транспортного засобу; 2) використання для перевезення пасажирів на маршрутах загального призначення переобладнаного автобуса з транспортного засобу іншого призначення. |