Національна мережа автошляхів, з огляду на транзитний потенціал України, є одним із визначальних ресурсів, здатних суттєво впливати на стан економіки країни. З огляду на це, останні роки були рекордними з точки зору фінансування будівництва нових і ремонту існуючих автошляхів. Та ефективний розвиток логістики потребує не просто наявності сучасної мережі якісних автошляхів. Він ставить на часі вимогу комплексних інфраструктурних рішень, в яких однаково важливими є і наявність ефективної системи убезпечення системи автошляхів від руйнування перевантаженим великогабаритним транспортом, і забезпечення високих безпекових стандартів. |
Ці питання вже неможливо вирішити у вузьких рамках компетенції Укравтодору чи Укртрансбезпеки. Тут потрібна консолідація зусиль усіх дотичних органів як центральної, так і місцевої влади (з огляду на те, що у 2018 році в рамках децентралізації близько 120 тисяч кілометрів доріг загального користування місцевого значення передані в управління облдержадміністрацій) і напрацювання нормотворчих ініціатив, які можна запровадити для підвищення ефективності консолідованих зусиль, не чекаючи на зміну законодавства.
Саме тому Голова Державної служби України з безпеки на транспорті Михайло Ноняк ініціював проведення міжвідомчої наради з цих питань.
19 лютого така нарада відбулася під головуванням Державного секретаря Міністерства інфраструктури України Андрія Галущака за участі Голови Державної служби України з безпеки на транспорті Михайла Ноняка, виконуючого обов’язки заступника голови Державного агентства автомобільних доріг України Олександра Харченка, директора Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України Віктора Сасіна, а також профільних заступників голів обласних державних адміністрацій та керівників відповідних департаментів облдержадміністрацій та начальників територіальних органів Укртрансбезпеки. Мета – напрацювати консолідовані рішення щодо функціонування високоефективної системи убезпечення українських автошляхів від руйнування перевантаженим великогабаритним транспортом та забезпечення високих безпекових стандартів при здійсненні вантажних і пасажирських перевезень.
У 2018 році з огляду на значний брак інспекторського складу Укртрансбезпеки для розбудови і ефективного функціонування системи заходів державного контролю за дотриманням перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 320 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» було прийнято зміни до пункту 16 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, зокрема, габаритно-ваговий контроль проводиться однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації.
Окрім того, 20 грудня 2018 року було проведено міжвідомчу нараду під головуванням Міністра інфраструктури Володимира Омеляна з питань функціонування ринку автомобільних пасажирських перевезень, метою якої було узгодження дій для унеможливлення функціонування на ринку пасажирських перевезень автомобільним транспортом перевізників, що діють поза межами правового поля. За підсумками зустрічі було дане доручення сформувати територіальні робочі групи з питань функціонування ринку автомобільних пасажирських перевезень під головуванням профільних заступників облдержадміністрацій з обов’язковим включенням до їх складу представників територіальних управлінь Укртрансбезпеки, ДФС, Антимонопольного комітету, Нацполіції, членів ГО «ВААП» та ГС «Всеукраїнська асоціація автостанцій» та інших профільних громадських організацій. Бо саме у такому форматі співпраці керівництво Міністерства інфраструктури України на сьогодні бачить можливість реалізації поставлених задач.
Оскільки за результатами 2018 року така співпраця склалася далеко не у всіх областях, Михайло Ноняк озвучив детальний аналіз по кожній з областей.
Картина не втішна. Станом на сьогодні представники ОДА Вінницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Луганської, Одеської, Харківської, Черкаської та Чернігівської областей жодного разу у 2018 році не приймали участі у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та здійсненні габаритно-вагового контролю, співпраця на Полтавщині обмежується лише Лохвицькою райдержадміністрацією, а на Запоріжжі – Бердянською міськрадою, чиї представники у 2018 році аж!!! близько п’яти разів приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень. У Сумській області все зупинилося на рівні домовленості, яка досі так і не перейшла в практичну площину.
Представники Волинської та Чернівецької ОДА також у 2018 році приблизно п’ять разів!!! приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та здійсненні габаритно-вагового контролю, а представники Рівненської ОДА та райдержадміністрацій разів п’ять приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень та один!!!! раз представник Рівненської ОДА приймав участь у здійсненні габаритно-вагового контролю.
Не суттєво випередили своїх колег і представники Донецької (до 10 спільних патрулювань), Київської (до 15), Хмельницької (до 15) та Тернопільської областей (до 15). Представники Житомирської ОДА, Житомирської міськради та райдержадміністрацій загалом у 2018 році до тридцяти разів долучалися до заходів державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень, а також до проведення габаритно-вагового контролю.
Представники Херсонської ОДА обмежили свою участь у заходах державного контролю Укртрансбезпеки лише літнім періодом, а Миколаївської ОДА – літнім та осіннім періодом.
Представники Київської міської державної адміністрації залучали технічних працівників, які обслуговують стаціонарні комплекси для здійснення габаритно-вагового контролю, але жодного разу не було залучено до роботи власне працівників Департаменту транспортної інфраструктури.
Представники Кіровоградської ОДА на постійній основі долучалися до здійснення працівниками Укртрансбезпеки габаритно-вагового контролю.
І тільки представники міської ради Кропивницького та райдержадміністрацій Кіровоградщини, Львівської ОДА та райдержадміністрацій приймали участь у заходах державного контролю на автомобільному транспорті щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення пасажирських перевезень, а також габаритно-вагового контролю згідно графіків спільних мобільних груп (тобто, на постійній основі).
Під час озвучування результатів мали можливість висловитись як представники обласних адміністрацій, так і керівники територіальних органів Укртрансбезпеки. Проблематика у кожній області виявилася своєю: десь нарікали на відсутність майданчиків, придатних для здійснення заходів державного контролю за дотриманням перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових параметрів, десь виникали непорозуміння через не розуміння розмежування повноважень, десь нарікали на складність процедур передачі матеріальних цінностей (як то дизельне пальне, необхідне для роботи мобільних станцій контролю), десь – на відсутність облаштованих майданчиків для відстою вантажівок, затриманих за перевищення габаритно-вагових параметрів, а десь – на відсутність відповідних співробітників держадміністрацій або ж відсутність у них відповідної кваліфікації….. Словом, зрозуміло, що така нарада була дуже на часі.
Результат: Державний секретар Міністерства інфраструктури озвучив реальні кроки, які необхідно здійснити для того, щоб постанова Кабінету Міністрів України № 1567 стала дієвим інструментом у реалізації державної політики із забезпечення безпеки перевезень автомобільним транспортом. А саме: в стислі терміни провести експертне обстеження існуючих майданчиків, придатних для здійснення габаритно-вагового контролю, підписавши дефектні акти по кожному окремо взятому об’єкту, щоб при потребі, можна було усунути існуючі недоліки і в найближчій перспективі використовувати їх для здійснення заходів державного контролю; підготувати регламент взаємодії із чітким розмежуванням повноважень у територіальних робочих групах, особливо що стосується контролю за функціонуванням ринку автомобільних пасажирських перевезень, зробивши акцент на так званих «нелегальних» перевезеннях пасажирів; пропрацювати з Міністерством фінансів України спрощену процедуру зарахування матеріальних цінностей; вирішити питання із оперативністю надходження інформації до Укртрансбезпеки про видані дозволи на перевезення негабаритного вантажу; продумати способи нормативно-правового врегулювання ситуації із переобладнаними контейнеровозами тощо.
Вирішено, що такі наради відтепер будуть проводитися регулярно. Тільки ефективна комунікація здатна забезпечити відлагоджений механізм взаємодії.