Початок 2016 року ознаменувався і початком діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті, утвореної шляхом злиття двох Інспекцій - Моррічінспекції та Трансінспекції. А невдовзі розпорядженням Кабінету Міністрів України № 295-р від 20 квітня 2016 року на посаду Голови Укртранбезпеки було призначено Ноняка Михайла Васильовича. Яким був цей рік в житті Укртрансбезпеки? Це був рік становлення, рік відновлення габаритно-вагового контролю, рік системного оновлення Служби. |
Це був рік, коли завдяки внесенню до постанови Кабміну змін, спеціалісти Укртрансбезпеки отримали змогу приступити до проведення перевірок в умовах діючого Мораторію. Попередня відсутність системних контрольно-наглядових заходів спричинилась до формування у перевізників відчуття безкарності і, як результат поява значної кількості нелегальних перевізників, а це – суттєве зростання аварійності та збитки держави через значні суми недоотриманих податків, які знову ж таки могли б скерувати на ремонти доріг. Але найважливіше – це кричущі порушення принципів безпечного перевезення пасажирів. Укртрансбезпека – це орган державної влади, який реалізує державну політику та здійснює нагляд за додержанням вимог законодавства з безпеки перевезень на наземному, морському та річковому транспорті, а пріоритетним завданням Служби є безпека життя та здоров’я людини і проведення структурних реформ, необхідних для підвищення рівня безпеки та якості пасажирських перевезень. Саме це і визначало пріоритети Служби в означений період. Зрозуміло, оскільки автомобільний транспорт є найбільш масовим, то найбільш болючим було впорядкування перевезень власне на цьому виді транспорту. Свою діяльність Укртрансбезпека в цьому напрямку диверсифікувала. З одного боку – це організація та проведення конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. З іншого - державний нагляд за додержанням вимог законодавства з безпеки перевезень. Адже смертність внаслідок ДТП в Україні є однією з найвищих у європейському регіоні. За останні шість років Впродовж 2016 року завдяки проведеним контрольно-наглядовим заходам рівень аварійності з вини водіїв ліцензованого автомобільного транспорту знизився на 4% , а кількість травмованих осіб зменшилась на 38% в порівнянні з попереднім 2015 роком. Якщо ж говорити про перші 2 місяці 2017 року, то кількість ДТП за участю водіїв ліцензованого автомобільного транспорту зменшилась порівняно з аналогічним періодом 2016 року на 39.7%; кількість загиблих у цих ДТП - на 18.2 %, а травмованих – на 29.6%. Щодо процедури організації та проведення конкурсів, то вона є відкритою і прозорою. Адже Михайло Ноняк впродовж терміну свого керівництва проводив цілу низку заходів з очищення рядів Укртрансбезпеки. Запроваджено комплексну систему запобігання корупції, упроваджено превентивні антикорупційні механізми, здійснюються заходи щодо усунення наслідків корупційних проявів А наступним кроком буде системна модернізація Служби, яка передбачає, в тому числі, і переведення надання адміністративних послуг в електронний формат, а отже, усунення контакту перевізників і співробітників Служби з метою повного виключення корупційної складової в їхніх відносинах. Розроблена концепція надання адміністративних послуг Укртрансбезпеки за принципом «Єдиного вікна» та впровадження Єдиної аналітично-інформаційної системи з метою спрощення отримання адміністративної послуги з можливістю подання заявок за допомогою мережі Інтернет, мінімізації часу видачі дозволів на перевезення пасажирів і вантажів у міжнародному сполученні, перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах, і ліцензій на перевезення небезпечних вантажів, в тому числі і небезпечних відходів автомобільним, залізничним, річковим та морським транспортом, тощо. Окрім того, оскільки Укртрансбезпека є виконавцем ряду заходів з імплементації Угоди про асоціацію Україна – ЄС, в її доробку – десятки законодавчих ініціатив, основною метою яких є приведення нормативно-правової бази у відповідність до стандартів ЄС, а також лібералізація та дерегуляція ринку пасажирських перевезень. Усі пропоновані Службою зміни до нормативно - правових актів активно обговорюються з усіма учасниками процесу перевезень. З цією метою створено як дорадчий орган Громадську раду. Проводяться засідання Колегії Державної служби України з безпеки на транспорті. Представники Служби є учасниками громадських обговорень, «круглих столів» за участю, в тому числі, і представників пасажирів та перевізників. Укртрансбезпека є максимально відкритою для преси і постійно використовує доступні медійні платформи для можливості роз’яснення аспектів своєї діяльності, своєї позиції. Ще одним важливим кроком новоствореної Служби стало налагодження системи контрольно-наглядових заходів, в тому числі і запровадження фактично з нуля габаритно-вагового контролю вантажоперевезень. Як результат – десятки мільйонів перерахованих до бюджету надходжень у вигляді податків від діяльності перевізників та штрафів від порушників. І мільярди гривень збережено. Адже збитки від проїзду перевантаженого автотранспорту становлять щороку кілька мільярдів. І знову ж таки, щоб усунути суб’єктивний фактор – в планах упровадження систем дистанційного моніторингу габаритно-вагових параметрів. На даний час проводиться робота щодо упровадження пілотного проекту габаритно-вагового контролю за допомогою автоматизованих систем. На відміну від нині діючої, вона дозволятиме виокремити із загального потоку транспортні засоби із перевищеними показниками вагових параметрів і вертикальних габаритів з подальшою зупинкою для проведення детального контролю та оформлення відповідних документів щодо застосування до порушників заходів реагування. Ще однією важливою складовою роботи Укртрансбезпеки було налагодження системного підходу до обліку, аналізу та розслідування аварій та подій на наземному, морському та річковому транспорті та розробки заходів з профілактики аварійності. Здійснювались заходи з удосконалення як існуючих програмно-інформаційних комплексів, так і розробка нових програмних продуктів. Впродовж 2016 року Укртрансбезпекою розроблено технічне завдання та підготовлена тендерна документація на створення Єдиної інформаційної системи Укртрансбезпеки, однією з підсистем якої буде електронна база даних для ведення Державного суднового реєстру України та Суднової книги України. З метою забезпечення інтересів України, Укртрансбезпекою за цей період ужито всіх можливих заходів щодо прискорення процедури ратифікації Конвенції Міжнародної організації праці 2006 року про працю в морському судноплавстві. Проекти законів України про ратифікацію та про внесення відповідних змін до законодавства погоджено з усіма зацікавленими органами влади, профспілковими організаціями та організаціями роботодавців в морській галузі і готуються для скерування до Міністерства закордонних справ України. Ратифікована Конвенція САР (Міжнародна конвенція про пошук і рятування на морі 1979). Попередники намагалися це зробити ще з 2004 року. Також йде процес з ратифікації конвенції проти обростання. На даний час зазначена конвенція узгоджена з усіма зацікавленими сторонами та знаходиться на погоджені в Адміністрації Президента. Перші кроки з ратифікації зазначеної конвенції почались ще з 2010 року. Вперше за останні два роки Україна прийняла участь у конференції з Чорноморського меморандуму, на якій було прийнято рішення призначити Віце – головою Меморандуму заступника Голови Укртрансбезпеки та провести наступне засідання в Україні. З метою внесення прапору України до білого списку Паризького меморандуму суттєво посилено контроль за українськими суднами Ось як оцінює цей період своєї діяльності Михайло Ноняк: «Багато зроблено, а ще більше потрібно зробити. Але вважаю цей рік революційним. Адже ми змогли окреслити стратегічний курс новоствореної Служби, який полягає в чіткому дотриманні чинного законодавства, продукуванні ініціатив, скерованих на спрощення процедури отримання дозволів і запровадження системи прозорого і зрозумілого документообігу, структурного реформування Служби, та впровадження інноваційних підходів в інформаційно-програмному забезпеченні. І не тільки окреслити, а й чітко йому слідувати, попри спротив тих, хто не бажає змін, хто чинить тиск. Точку неповернення пройдено. Старі принципи взаємовідносин в минулому. Для нас рух до Європейських стандартів – не просто слова. Це наша щоденна робота. Наша кінцева мета – налагодження такого рівня взаємовідносин в процесі вантажних і пасажирськимх перевезень, коли каральна складова Укртрансбезпеки буде зведена до мінімуму, а превалюватимуть організаційна і нормотворча. Я в це вірю і цього бажаю усім нам.» |