18.04.2016 | Інформація про результати проведення технічного розслідування обставин та причин ДТП

Інформація про результати проведення
технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди,
яка сталась 18.04.2016 близько 07 год. 30 хв., на 1 км + 750 м автодороги
О-230302 Хмельницької області

 

       Комісією, що утворена наказом Укртрансбезпеки від 20.04.2016 № 188 «Про утворення комісії з технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди», проведено технічне розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди, яка сталася 18.04.2016 близько 07 год. 30 хв., на 1 км + 750 м автодороги О-230302 Хмельницької області, за участю автобуса БАЗ-А079.23.

 

Інформація про ДТП та обставини її скоєння

 

        Дорожньо-транспортна пригода сталася 18.04.2016 близько 07 год. 30 хв., на 1 км + 750 м автодороги О-230302, за участю рейсового автобуса БАЗ-А079.23, (перевізник ТзОВ «Автотранспортне підприємство «Престиж», Хмельницька область), зі сполученням «Лозова-Волочиськ», при в’їзді в м. Волочиськ водій через технічну несправність транспортного засобу не впорався з керуванням та скоїв з’їзд за межі земляного полотна з наступним перекиданням на праву сторону автобуса.

        Внаслідок дорожньо-транспортної пригоди 23 пасажири автобуса БАЗ-А079.23 отримали травми різного ступеню тяжкості, з них 8 осіб госпіталізовано в травматологічне відділення Волочиської центральної районної лікарні.

 

 

Аналіз механізму ДТП

 

        Згідно з журналом щозмінного передрейсового медичного огляду водій автобуса БАЗ А-079.23 пройшов медичний огляд о 6 год. 10 хв. на підприємстві ТзОВ «Автотранспортне підприємство «Престиж» у медпрацівника, після чого подав автобус БАЗ А-079.23, для проходження передрейсового технічного огляду транспортного засобу, механіку відділу технічного контролю ТзОВ «Автотранспортне підприємство «Престиж». На момент перевірки технічний стан автобуса відповідав вимогам.

        Після чого, о 06 год. 45 хв. водій автобуса БАЗ А-079.23 відправився на АС Волочиськ для посадки пасажирів.

        Під час виконання 2-го рейсу за маршрутом «Лозова – Волочиськ» № 0321 в результаті технічної несправності транспортного засіб з’їхав на праве узбіччя по ходу руху та перекинувся.

        На момент ДТП в автобусі БАЗ А079.23, перебувало 29 пасажирів.

        Проаналізувавши маршрут слідування автобуса БАЗ А-079.23 до місця дорожньо-транспортної пригоди можна припустити, що період керування склав близько 45 хв., а робочий час водія автобуса БАЗ А-079.23 - 1 год. 20 хв.

        Відповідно до підпункту 3 пункту 7 Положенню про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу України 30.03.1998 № 102, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708, технічне обслуговування дорожніх транспортних засобів виконується у планово-обов'язковому порядку, включаючи визначений цим документом та інструкціями виробників перелік обов'язкових робіт.

        Перелік операцій при здійсненні ТО 1 та ТО 2, які проводились 21.02.2016, 08.03.2016, 24.03.2016 та 12.04.2016 не відповідають вимогам вищевказаного Положення та інструкціями виробників.

        Також, згідно наданих заявок на проведення ТО 1, ТО 2, поточного ремонту та відміток в журналі ремонту автомобілів ТзОВ «Автотранспортне підприємство «Престиж», на автобус БАЗ-А079.23, окрім інших робіт здійснювалось:

  • 21.02.2016 – перевірка сходження коліс (при ТО 2),
  • 08.03.2016 – заміна підшипників ступиці, всіх пальців ресори (при ТО 2),
  • 24.03.2016 – перевірка сходження (при ТО 1);
  • 12.04.2016 – перевірка сходження (при ТО 2).

        Системна перевірка сходження передніх коліс автобуса могла свідчити про необхідність вжиття додаткових заходів безпеки.

        Слід відмітити, що на травень 2016 року заплановано ТО 2 автобуса БАЗ-А079.23, на 25.05.2016 та 29.05.2016, що свідчить про формальність його оформлення та суперечить Положенню про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу України 30.03.98 № 102, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708, зокрема: періодичність проведення ТО та перелік операцій.

        Так з фотоматеріалу видно, що відбувся відрив лівої проушини передньої балки в місці кріплення поворотного кулака до передньої балки автобуса, в результаті чого автобус втратив керованість та перекинувся.

 

 

        За каталогом запчастин автобуса БАЗ-А079.23 та фотоматеріалу з місця дорожньо-транспортної пригоди видно, що конструкція встановленої на автобусі ресори відрізняється від штатної.

        Штатна передня ресора автобуса БАЗ-А079.23 має 14 листів, проте встановлена ресора має 16 листів. Стрем’янки, що стягують ресори, «кустарного» виготовлення, листи ресор мають різну товщину, тобто передні ресори відрізняються від штатних, що встановлювались заводом-виробником.

        Крім того, з фотографій автобуса БАЗ-А079.23 видно, що частина балки з місцем розриву у проушині була видалена за допомогою газозварювання. Результати автотехнічної експертизи невідомі.

        Згідно зі статтею 32 Закону України «Про дорожній рух» переобладнання транспортних засобів, тобто зміна типу або марки (моделі), призначення чи параметрів конструкції транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, шляхом установки кабіни, кузова чи їх деталей, спеціального обладнання і номерних агрегатів, не передбачених нормативно-технічною документацією на даний транспортний засіб, повинно відповідати правилам, нормативам і стандартам України.

        Не дозволяється без погодження з виробниками транспортних засобів та їх складових частин або іншої спеціально уповноваженої на це Кабінетом Міністрів України організації переобладнання, що призводить до зміни повної маси та її розподілу по осях, розміщення центру ваги, типу двигуна, його ваги і потужності, колісної бази чи колісної формули, системи гальмового і рульового керування та трансмісії.

 

Висновок

 

        За результатами проведеного технічного розслідування обставин та причин скоєння дорожньо-транспортної пригоди можливо попередньо (за відсутності результатів автотехнічної експертизи та експертизи технічного стану транспортного засобу) зробити висновок про те, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є розрив проушини балки в місці кріплення поворотного кулака, що могло викликати втрату керованості автобуса БАЗ-А079.23 під час його руху та вплинути на можливість водія цього автобуса не допустити виникнення дорожньо-транспортної пригоди та відповідно перекидання автобуса БАЗ-А079.23.

        Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення дорожньо-транспортної пригоди і тяжкість його наслідків, є:

        1. Не забезпечення ТзОВ «Автотранспортне підприємство «ПРЕСТИЖ» безпеки перевезень, а саме:

        1.1. В порушення ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» в частині утримування транспортних засобів в належному технічному стані, організації підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов'язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п'ять років.

        1.2. В порушення ст. 32 Закону України «Про дорожній рух» використання переобладнаного автобуса БАЗ-А079.23.

        1.3. Не належне виконання вимог Положенню про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу України 30.03.1998 № 102, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708;

        1.4. Не належне виконання вимог Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого спільним наказом МОЗ та МВС від 31.01.2013 № 65/80, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840;

        1.5. Не належне виконання вимог Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за № 1299/21611;

        1.6. Не забезпечення належного контролю технічного стану автобуса БАЗ-А079.23, перед виїздом на маршрут та випуск його на лінію у технічному стані, що не відповідає вимогам законодавства.

        2. Щодо автобуса БАЗ-А079.23:

        2.1. Невідповідність вимогам законодавства в частині належності технічного стану транспортного засобу.

        2.2. Невідповідність вимогам законодавства в частині дотримання правил, нормативів і стандартів України при переобладнанні транспортного засобу.

        3. З боку водія автобуса БАЗ-А079.23 порушення вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, а саме:

- підпункту б) пункту 2.3, згідно з яким для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний бути уважним, стежити за технічним станом транспортного засобу;

- пункту 12.1, згідно з яким під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним.

 

 

Назад