У відповідності до Порядку технічного розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій на автомобільному та міському електричному (трамвай, тролейбус) транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України 23.06.2015 № 231, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2015 за № 818/27263 (далі – Порядок), Укртрансбезпекою організовано та проведено технічне розслідування дорожньо-транспортної пригоди, що сталися 03.12.2016 у Дніпропетровській області.
03.12.2016 близько 17 год. 15 хв. водій автобуса MAN 16.360 під час руху в районі позначки 184 км втратив контроль над автобусом, скоїв наїзд на автомобіль SKODA Octavia А5 та пішохода. Після чого продовжив некерований рух, виїхав в кювет та перекинувся на лівий бік.
У результаті ДТП 1 особа загинула на місці події та 21 пасажир отримали травми різного ступеня тяжкості.
16.11.2016 Житомирська область, 1-1-30 |
Відповідно до підпункту 16 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, та пункту 6 розділу ІІ Порядку, сформовано Комісію для розслідування обставин і причин дорожньо-транспортної пригоди, наказом Укртрансбезпеки затверджено її склад та листами Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області направлено запити до :
- Дніпропетровського регіонального центру гідрометеорології;
- Служби автомобільних доріг у Дніпропетровській області;
- ГУ НП в Дніпропетровській області.
За завершенням технічного розслідування ДТП проведений аналіз, зроблені висновки та відповідні рекомендації щодо недопущення подібних випадків у майбутньому.
Проведений аналіз показав, що основними причинами настання зазначених дорожньо-транспортних пригод є порушення водієм вимог Правил дорожнього руху України, а саме:
- п.2.3б – Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
- п.12.1 – Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, щоб мати змогу постійно контролювати рух транспортного засобу та безпечно керувати ним;
- п.12.2 – У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості швидкість руху повинна бути такою, щоб водій мав змогу зупинити транспортний засіб у межах видимості дороги.
- п.12.3. – У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди.
Супутні причини, що могли вплинути на тяжкість ДТП є :
Порушення водієм:
1. Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24.06.2010 № 385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 946/1824.
2. Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176:
- пункт 74 у разі настання несприятливих погодних і дорожніх умов, виходу з ладу автобуса, виникнення загрози безпеці руху, а також погіршення стану здоров'я водія необхідно припинити рух з повідомленням про це перевізника, який повинен вжити заходів для доставки дітей до кінцевого пункту маршруту, заміни автобуса, водія.
Порушення перевізником:
1. Закону України «Про автомобільний транспорт»:
- Статті 17 персонал автомобільного транспорту повинен відповідати визначеним законодавством вимогам, зокрема мати необхідний рівень професійної кваліфікації;
- Статті 34 автомобільний перевізник повинен забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв;
- Статті 38 ;
2. Пункту 5 Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 № 227.
3. Розділу ІІІ Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України
від 09.07.2012 № 964, зареєстрованих в Мін’юсті 01.08.2012 за № 1299/21611 (далі – Правила охорони праці), зокрема:пунктів 2.8, 3.3, 3.5, 5.16, 6.4 глави ІІІ Правил охорони;
4. Підпункту 16 пункту 10 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001 (здійснювати контроль за станом здоров’я водіїв шляхом забезпечення проходження водіями періодичних медичних оглядів);
5. Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176:
- пункту 68 перевезення організованих груп дітей здійснюються тільки у світлу пору доби і за сприятливих погодних умов;
- пункту 70 замовник послуг зобов’язаний допускати до поїздки дітей, які зазначені у списках;
- пункту 74 у разі настання несприятливих погодних і дорожніх умов, виходу з ладу автобуса, виникнення загрози безпеці руху, а також погіршення стану здоров'я водія необхідно припинити рух з повідомленням про це перевізника, який повинен вжити заходів для доставки дітей до кінцевого пункту маршруту, заміни автобуса, водія;
- пункту 5 персонал автомобільного транспорту та особи, діяльність яких пов'язана з наданням послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом, повинні мати відповідні знання та кваліфікацію.
6. Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2013 № 65/80, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840;
Відповідні рекомендації щодо профілактичних заходів з підвищення рівня безпеки руху на автомобільному транспорті та недопущення подібних випадків надалі впроваджуються.