ІНФОРМАЦІЯ
щодо обставин та причин катастрофи (аварії із серйозними наслідками), що сталася 06 лютого 2021 року на стрілочному переводі № 10 залізничної станції Воскобійня регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», у якій, під час слідування поїзда № 2302, сталося сходження 8 навантажених вагонів
Комісією, що утворена наказом Державної служби України з безпеки на транспорті (далі – Укртрансбезпека) від 09 лютого 2021 р. № 49, відповідно до підпункту 16 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 103 (зі змінами), та пунктів 2, 3 розділу ІІІ Порядку технічного розслідування катастроф, аварій, дорожньо-транспортних пригод, подій на залізничному транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 21 вересня 2018 р. № 433, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 жовтня 2018 р. за № 1185/32637 (далі – наказ), проведено з 09 лютого 2021 р. по 05 листопада 2021 р. технічне розслідування катастрофи (аварії із серйозними наслідками) на залізничному транспорті, що сталася 06 лютого 2021 р. на стрілочному переводі № 10 залізничної станції Воскобійня регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», у якій, під час слідування поїзда № 2302, сталося сходження 8 навантажених вагонів №№ 63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184 та встановлено наступне.
Безпосередні обставини та наслідки настання транспортної події.
06.02.2021 під час руху поїзда № 2302 з локомотивом ВЛ11м № 491 (приписки ВП «Локомотивне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця») під управлінням локомотивної бригади, приписки ВП «Локомотивне депо Нижньодніпровськ-Вузол» регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», станція формування Кривий Ріг – Сортувальний регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», станція призначення – Нижньодніпровськ-Вузол регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», вага 2961 т, вісей 228, о 02 год 03 хв на станції Воскобійня сталося сходження з рейок 8 вантажних вагонів:
№ 63554257 – 17 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ТОВ «ТЛГ Меркурій», станція приписки Слов’янськ регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «1383» ТОВ «ДМЗ «Карпати» – 15.06.2018);
№ 56485659 – 18 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ТОВ «Альфара», станція приписки Почайна регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «27» ПАТ «КВБЗ» – 30.08.1991, капітальний ремонт (КР) «535» Шепетівка ВЧДР – 13.12.2020);
№ 56936164 – 19 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ПП «ІНВЕСТО ПЛЮС», станція приписки Клепарів регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «27» ПАТ «КВБЗ» 01.01.1990, капітальний ремонт (КР) «436» Костянтинівка ВЧДР – 26.04.2019);
№ 52685385 – 20 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник філія «РВК» АТ «Укрзалізниця», станція приписки Фастів 1 регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «22» АТ «Алтайвагон» – 01.08.1991, деповський ремонт (ДР) «527» Фастів- РВКРЕМ філія «РВК» АТ «Укрзалізниця» – 14.07.2020);
№ 54187968 – 21 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ТОВ «КЛЕНСМЕЙД», станція приписки Почайна регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «5» АТ «НВК» Уралвагонзавод» 01.12.1990, капітальний ремонт (КР) «522» Шевченко ВЧДР 08.05.2020);
№ 61080305 – 22 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ПП «ФЕРРОАЛЬЯНС», станція приписки Оленівка регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «1281» ТОВ «Трансмаш ЛТД» 15.08.2012, деповський ремонт (ДР) «541» Харків- Сортувальний ВЧДР –09.08.2018);
№ 61454856 – 23 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ПП «ФЕРРОАЛЬЯНС», станція приписки Оленівка регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «1281» ТОВ «Трансмаш ЛТД» 30.12.2012, деповський ремонт (ДР) «435» Слов’янськ ВЧДР 06.12.2019);
№ 61672184 – 24 за напрямком руху поїзда (власності Україна, власник ПП «ФЕРРОАЛЬЯНС», станція приписки Оленівка регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця», побудова «1281» ТОВ «Трансмаш ЛТД» 20.08.2013, деповський ремонт (ДР) «436» Костянтинівка ВЧДР 28.07.2019).
На місці сходження вагонів вантажного поїзда № 2302, було встановлено, що локомотив з головною групою із 16 вагонів знаходиться на колії VI на рейках (без сходження), вони відчеплені від основного складу поїзда та зупинені на відстані близько 300 м. Вагони з 17 по 24 включно знаходяться в сходженні та розташовані на ділянці колії між стрілочними переводами № 4 та № 10. На цій ділянці біля кузовів вагонів розкидані деталі вагонів (автозчепи, колісні пари, пружини та інші деталі візків), пошкоджені дві опори контактної мережі № 18 та № 24, а також рейки, шпали, проміжне і стикове скріплення. На ділянці між стрілочними переводами № 6 та № 18 рейко-шпальна решітка зміщена від осі колії на величину до 1,5 м.
На стрілочних переводах № 4 та № 10 пошкоджені два стрілочних електроприводи та дві стрілочні коробки, металеві частини стрілочних переводів та залізобетонні бруси.
17 вагон з голови № 63554257 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов вагону перекинутий. Передня частина вагону знаходиться на рамних рейках стрілочного переводу № 10.
18 вагон з голови № 56485659 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов вагону перекинутий та повернутий відносно колії № VІ, знаходиться у міжколійї III - VI.
19 вагон з голови № 56936164 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов повернутий відносно колії № VI, знаходиться у міжколійї III-VI.
20 вагон з голови № 52685385 (критий) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов вагону перекинутий та повернутий відносно колії № VI, знаходиться у міжколійї III - VI.
21 вагон з голови № 54187968 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов вагону перекинутий та повернутий відносно колії № VI, знаходиться у міжколійї III - VI.
22 вагон з голови № 61080305 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, кузов вагону перекинутий, знаходиться у міжколійї III - VI.
23 вагон з голови № 61454856 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, знаходиться на І ланці від стрілочного переводу № 4.
24 вагон з голови № 61672184 (напіввагон) зійшов з рейок 4 колісними парами, знаходиться у з’єднувальній прямій стрілочного переводу № 4, 1 та 2 колісні пари зійшли обома колесами; 3 колісна пара зійшла правим колесом за напрямком руху, ліве колесо знаходиться на рейці; 4 колісна пара правим колесом за напрямком руху знаходиться на контррейці (втратила контакт поверхні кочення колеса з поверхнею кочення рейки), а ліве колесо знаходиться на рейці.
Висновки щодо причин транспортної події.
Основними причинами настання випадку транспортної події – катастрофи (аварії із серйозними наслідками), що сталася 06 лютого 2021 р. на стрілочному переводі № 10 залізничної станції Воскобійня регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», у якій, під час слідування поїзда № 2302, відбулося сходження 8 навантажених вагонів №№ 63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184, є сходження з залізничних рейок колісних пар другого візка вагону № 63554257, через злам лівої бокової рами № 12 437823 07 у зоні внутрішнього кута зони R55 буксового прорізу 3 колісної пари № 0029 421983 90, внаслідок:
зародження та розвитку тріщини, що утворилася внаслідок відновлення наплавленням посилюючого ребра та використання, при побудові нового вагону, продукції неналежної якості, в порушення технічних умов ТУ У 35.2-01124454-032-2004 «Вагони чотиривісні моделі 12-9745, 12-9745-01»;
усі посилюючі ребра на боковій рамі в зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу виконанні методом наплавлення, що може свідчити про недопустиме внесення змін до конструктивної частини бокової рами;
матеріал бокової рами не відповідає вимогам нормативних документів ГОСТ 32.183, ГОСТ 977, ОСТ 24.153.08, Т 06.08 ТТ ЦВ-32-695 за показниками: хімічній склад (вміст марганцю), механічні властивості (границя плинності, ударна в’язкість при понижених температурах КСV-60, КСU-60).
Супутніми причинами, що безпосередньо призвели до випадку настання транспортної події та зламу бокової рами візка вагону.
Порушення ТОВ «ДМЗ «Карпати» наступних вимог:
Технічні умови ТУ У 35.2-01124454-032-2004 «Вагони чотиривісні моделі 12-9745, 12-9745-01», в частині:
використання старопридатних матеріалів при виготовлені нових вагонів, що не передбачено технічними умовами;
пункту 1.8, в частині використання матеріалів при виготовлені нових вагонів без відповідних сертифікатів відповідності (декларації про відповідність) на таку продукцію.
Правила технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 р. № 411, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 лютого 1997 р. за № 50/1854, а саме:
пункту 9.1, в частині – рухомий склад, а також спеціальний самохідний рухомий склад має утримуватися в експлуатації у справному стані, що забезпечує безперебійну роботу, безпеку руху, охорону праці і своєчасно проходити планово-попереджувальні види ремонту і технічного обслуговування;
пункту 9.4, в частині – усі елементи вагонів за міцністю, стійкістю і технічним станом мають гарантувати безпечний і плавний рух поїздів з найбільшими швидкостями, визначеними Державною адміністрацією залізничного транспорту України;
пункту 9.12, в частині – вагони, що належать іншим відомствам, підприємствам та організаціям і виходять на колії загальної мережі залізниць, мають відповідати вимогам цих Правил;
Зі сторони АТ «Укрзалізниця» порушення вимог:
Стандарту акціонерного товариства «Українська залізниця» СТП 04-019:2018 «Вагони вантажні. Ремонт візків. Правила виконання», введеним в дію наказом АТ «Укрзалізниця» від 08 серпня 2019 року № 520, в частині виконання структурним підрозділом ремонту бокових рам, що не мали сертифікатів відповідності або декларації про відповідність на продукцію;
Стандарту акціонерного товариства СТП 10-004:2019 «Українська залізниця» «Якість і безпека продукції. Атестація виробництва. Порядок здійснення», введеним в дію наказом АТ «Укрзалізниця» від 26 лютого 2019 р. № 142;
Стандарту ПАТ «Українська залізниця» «Якість і безпека продукції. Вхідний контроль. Основні положення», затвердженого наказом ПАТ «Укрзалізниця» від 10 травня 2017 р. № 297 (СТП-10-001:2016);
Стандарту ПАТ «Українська залізниця» «Якість і безпека продукції. Вхідний контроль. Правила проведення вхідного контролю», затвердженого наказом ПАТ «Укрзалізниця» від 10 травня 2017 р. № 297 (СТП-10-002:2016).
Стандарту ПАТ «Українська залізниця» «Якість і безпека продукції. Вхідний контроль. Порядок формування єдиного галузевого переліку продукції, яка підлягає інструментальному вхідному контролю», затвердженого наказом ПАТ «Укрзалізниця» від 07 листопада 2018 р. № 685 (СТП-10-003:2017).
За результатами технічного розслідування катастрофи (аварії із серйозними наслідками) на залізничному транспорті, що сталася 06 лютого 2021 р. на стрілочному переводі № 10 залізничної станції Воскобійня регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Укрзалізниця», у якій, під час слідування поїзда № 2302, сталося сходження 8 навантажених вагонів №№ 63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184, комісією проведений аналіз, зроблені висновки та розроблені відповідні рекомендації щодо запобігання таким транспортним подіям у майбутньому.
/ Діяльність / Безпека на транспорті / Інформація про ДТП / резонансні ДТП, аварії, катастрофи / у 2022 році /...