Звіт про результати технічного розслідування дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 16.09.2018 близько 23 год. 55 хв. на 58 км + 600 м автодороги М-09 Тернопіль-Львів-Рава-Руська, поблизу села Лужки Жовківського району Львівської області, за участю автобуса «Neoplan N116» та легкового автомобіля «Volkswagen Passat 1.9D», внаслідок якої водій легкового автомобіля загинув на місці пригоди та 20 пасажирів автобуса отримали травми різного ступеня важкості.
У відповідності до Порядку технічного розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій на автомобільному та міському електричному (трамвай, тролейбус) транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України 23.06.2015 № 231, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2015 за № 818/27263, наказом Укртрансбезпеки від 18.09.2018 № 777 створено Комісію та проведено технічне розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 16.09.2018 близько 23 год. 55 хв. на 58 км.+600 м. автодороги М-09 Тернопіль-Львів-Рава-Руська, поблизу с. Лужки Жовківського району Львівської області, за участю автобуса «Neoplan N116» (перевізник ФОП Романишин О. В.) та легкового автомобіля «Volkswagen Passat 1.9D», внаслідок якої водій легкового автомобіля загинув на місці пригоди та 20 пасажирів автобуса отримали травми різного ступеня важкості.
Комісією проведено технічне розслідування та встановлено наступне.
Водій легкового автомобіля марки «Volkswagen Passat 1.9D», порушивши вимоги п. 1.5, 2.3бд, 2.9а, 12.1 Правил дорожнього руху України та не врахувавши дорожньої обстановки під час вибору безпечної швидкості на слизькій ділянці автодороги в умовах обмеженої оглядовості (темна пора доби), не впорався з керуванням, виїхав на смугу зустрічного руху та допустив лобове зіткнення з автобусом «Neoplan N116», водій якого виконував перевезення 51 пасажира на регулярному міжнародному автобусному маршруті «Чернівці (Україна) – Гдиня (Республіка Польща)».
Також встановлено, що ФОП Романишин Р.В. обслуговує міжнародний регулярний маршрут «м. Чернівці (Україна) – м. Гдиня (Польща)» з початковим пунктом відправлення Чернівці АС-1 о 14 год. 00 хв. Однак, за інформацією наданою автостанцією автобус Neoplan, відправлень з АС-1 Чернівці не здійснював. Проаналізувавши час виїзду автобуса, відображену на ташокарті водія, місце проведення передрейсового технічного огляду автобуса Neoplan та розкладу руху зазначеного маршруту, автобус розпочав обслуговування даного маршруту з Калуш АС, що свідчить про недотримання перевізником п. 2 Порядку організації регулярних, нерегулярних і маятникових перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 09.02.2004 № 75, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.06.2004 за № 759/9358.
Крім того, на тахокарті водія, що вилучена з аналогового тахографа, що був встановлений у автобусі, відсутні відмітки пройденої відстані та діяльності водія при наявності відмітки швидкості транспортного засобу, що свідчить про несправність тахографа та є порушенням Розділу ІІІ Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24.06.2010 № 385, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 946/18241.
Враховуючи час проходження передрейсового огляду водія та час настання ДТП, загальний робочий час водія складав близько 16 годин та щоденний період керування близько 4 год. 30 хв.
За результатами розслідування, Комісією встановлено, що основною причиною скоєння дорожньо-транспортної пригоди є порушення водієм легкового автомобіля «Volkswagen Passat 1.9D», Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, а саме:
- п. 1.5. Дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров'ю громадян, завдавати матеріальних збитків;
- п. 2.3б Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
- п. 2.3д Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху;
- п. 2.9а Водієві забороняється керувати транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
- п. 12.1 Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен ураховувати дорожню обстановку, а також стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух та безпечно керувати ним.
Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП і тяжкість його наслідків є порушення або невиконання перевізником:
1) Статей 12, 17, 18, 20, 39, 40 Закону України «Про автомобільний транспорт»;
2) Порядку організації регулярних, нерегулярних і маятникових перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 09.02.2004 № 75, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.06.2004 за № 759/9358;
3) Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24.06.2010 № 385, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 946/18241;
4) Правил охорони праці, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, зареєстровано в Мін’юсті 01.08.2012 за № 1299/21611;
5) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001;
Крім того, комісії не надано інформації ФОП Романишин О. В. щодо:
- обов’язкового страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті, що передбачено Положенням про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 № 959,
- кваліфікації персоналу ПП Романишин О. В та ТОВ «Калуш-Транс», відповідно до Випуску № 69 «Автомобільний транспорт» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 14.02.2006 № 136,
- системи управління охорони праці, що передбачена п. 2.1 Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, зареєстровано в Мін’юсті 01.08.2012 за № 1299/21611.
Також однією з причин може бути ускладнена оглядовість з місця водія, пов’язана із темною порою доби (23 год. 55 хв.); погіршене зчеплення коліс автомобілів з автодорогою, пов’язане з атмосферними явищами у вигляді роси з 20 год. 21 хв. 16.09.2018.
З метою підвищення рівня безпеки руху на автомобільному транспорті на підставі аналізу інформації, отриманої під час технічного розслідування, та висновків Комісія запропоновано ряд профілактичних заходів, з яких є перегляд політики планування заходів контролю (нагляду), зокрема, охоплення ділянок системного відправлення автоперевізників без відповідних дозвільних документів, посилення контролю за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, вимог автотранспортного законодавства, проведення позапланової перевірки перевізника відповідно вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1001.
/ Діяльність / Безпека на транспорті / Інформація про ДТП / резонансні ДТП, аварії, катастрофи / у 2018 році /...