Інформація щодо результатів проведення технічного розслідування технічного розслідування обставин і причин дорожньо-транспортної пригоди, яка мала місце 02.09.2019 біля с. Синьки,
Благовіщенського району, Кіровоградської області, за участю автобуса MERCEDES-BENZ Sprinter
З метою встановлення обставин і причин скоєння вказаного ДТП та розроблення рекомендацій попередження таких випадків Державної служби України з безпеки на транспорті від 31.10.2019 № 441 утворено відповідну комісію.
В ході технічного розслідування встановлено, що 02.09.2019 близько 16 год. 57 хв. на 245 км автодороги М-05 Київ – Одеса (біля с. Синьки, Благовіщенського району, Кіровоградської області) водій автобуса MERCEDES-BENZ Sprinter, реєстраційний номер АІ9957НЕ, рухаючись з м. Одеса в напрямку м. Київ не вибрав безпечної швидкості в результаті чого допустив зіткнення із вантажним автомобілем БОГДАН DF-25, який ремонтувався та знаходився на місці розвороту зустрічного транспорту.
Внаслідок ДТП 3 (троє) пасажирів автобуса отримали тілесні ушкодження, один пасажир був доставлений до Благовіщенської центральної лікарні.
Відповідно даних Веб-порталу Державної служби України з безпеки на транспорті Електронний кабінет перевізника (https://e-services.dsbt.gov.ua/#/), в засобах провадження господарської діяльності ФОП Бондар В.В. зазначено автобуси MERCEDES-BENZ Sprinter 519 CDI, реєстраційні номери АІ4479НХ та АІ9680ІТ (рис. 5).
Рис. 5. Фотокопія з Веб-порталу Державної служби України з безпеки на транспорті Електронний кабінет перевізника.
Транспортний засіб MERCEDES-BENZ Sprinter, реєстраційний номер АІ9957НЕ у вище зазначеному реєстрі за ФОП БОНДАР В.В. не числиться.
Для оформлення ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, ФОП БОНДАР В.В. надав договір від 28.12.2016 № 1494 з ПАТ АТП 13058 на надання послуг медичного контролю водіїв перед виїздом на лінію, проведення інструктажів з водіями, щоденного технічного контролю та технічного обслуговування транспортного засобу ліцензіата. Термін дії зазначеного договору закінчився 27.12.2017, інформація про укладення іншого договору до Укртрансбезпеки не надходила.
На момент дорожньо-транспортної пригоди автомобільний перевізник ФОП Бондар В.В. здійснював перевезення пасажирів на автобусному маршруті з м. Одеса до м. Києва, що підтверджується квитком пасажира, який постраждав. Зазначений квиток був придбаний через агентство Товариство з обмеженою відповідальністю «І- Тревелс» (далі – ТОВ «І- Тревелс»).
Відповідно до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» забезпечення організації пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходить за межі території області(міжобласні маршрути) покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту. Відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування приміських, міжміських, які виходять за межі території області (міжобласні маршрути) органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються дозволом органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на обслуговування автобусних маршрутів, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування (рейсів), які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника.
Відповідно до п.1.4 Порядку формування, затвердження та ведення реєстру міжнародних, міжміських та приміських автобусних маршрутів загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 20.05.2013 № 305, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2013 за №1144/23676, ведення Єдиного електронного реєстру та забезпечення його функціонування з метою підвищення безпеки перевезень автомобільним транспортом загального користування здійснюється Державною службою України з безпеки на транспорті. Відповідний реєстр, затверджений наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 12.08.2016 № 525
«Про затвердження мережі міжміських і приміських автобусних маршрутів загального користування, що виходять за межі території області(міжобласних маршрутів)», розміщений на офіційному веб – сайті Укртрансбезпеки dsbt.gov.ua. В зазначеному реєстрі міститься інформація, зокрема, щодо назв автобусних маршрутів, номерів автобусних маршрутів(рейсів), розкладів руху автобусних маршрутів, найменування та місцезнаходження перевізника.
Разом з тим, відповідно до зазначено реєстру, ФОП Бондар Володимир Вікторович на обслуговування автобусних маршрутів з м. Одеса до м. Києва «Автостанція Київ» (Центральний залізничний вокзал), що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), не призначався та не отримував дозвільні документи.
За посиланням сайту «BUSFOR» (https://busfor.ua/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%81%D1%8B/%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0/%D0%9A%D0%B8%D0%B5%D0%B2?from_id=4252&on=2019-12-28&passengers=1&search=true&to_id=3863) можна підтвердити регулярність здійснення перевезень пасажирів за маршрутом м. Одеса – м. Київ.
Відповідно до пункту 115 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176, продаж квитків здійснюється власником автостанції, автомобільним перевізником, водієм чи іншим суб’єктом господарювання, уповноваженим на це автомобільним перевізником чи власником автостанції.
Окремо необхідно відмітити транспортний засіб, яким надавались послуги з перевезень пасажирів на автобусному маршруті Одеса – Київ, автобус MERCEDES-BENZ Sprinter, реєстраційний номер АІ9957НЕ станом на 02.09.2019 згідно реєстру ліцензованого транспорту використовувався ПП «ПОСПОЛІТА СЕРВІС», але фактично використовувався іншим ліцензіатом ФОП БОНДАР В.В..
Згідно інформації, зазначеної у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу СХК № 131212, видане ТСЦ 6841 від 22.12.2017 повна маса складає 5500 кг, маса без навантаження складає 3165, кількість місць для сидіння 19 та 5 пасажирів, що стоять.
За результатами сертифікації автобуса реєстраційний номер АІ9957НЕ, ТОВ «Рівнестандарт» видано сертифікат відповідності транспортного засобу № UA.005.4741-17 від 08.12.2017: максимально технічна припустима повна маса складає 3880 кг, маса колісного транспортного засобу у спорядженому стані складає – 2550 кг, кількість місць для сидіння 19 та 0 пасажирів, що стоять.
Даний автобус зареєстрований ТСЦ 6841 РСЦ МВС в Хмельницькій області 22 грудня 2017 року, на якому ФОП Бондар В.В. здійснював регулярні перевезення на міжобласному автобусному маршруті Одеса – Київ без наявності дозволу, виданого Мінінфраструктури. ФОП Бондар В.В. не забезпечив виконання ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом, не забезпечено контролю технічного стану автотранспортного засобу, контролю стану здоров’я водіїв, їх стажування, інструктажі, планування режиму праці і відпочинку водії не здійснюється.
Інформація про працевлаштування водія автобуса, попереднє місце роботи, проходження стажування та відповідних інструктажів автомобільним перевізником ФОП Бондар В.В. не надана.
За результатами проведеного розслідування обставин та причин скоєння ДТП, Комісія прийшла до попереднього висновку, що основною причиною скоєння даної дорожньо-транспортної пригоди стало порушення водієм автобуса MERCEDES-BENZ Sprinter, Правил дорожнього руху затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, а саме:
- пункту 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:
б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
д) не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху.
-
пункту 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди.
Супутніми причинами, які могли вплинути на виникнення ДТП та тяжкість наслідків могли стати не виконання транспортного законодавства ФОП Бондар В.В., а саме:
- статей 16, 17, 18, 34 Закону України «Про автомобільний транспорт»;
- Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001
- Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерством охорони здоров’я України та Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2013 № 65/80, зареєстрованого в у Міністерстві юстиції України 22.02.2013 за № 308/22840;
- Порядку проведення інструктажів та стажування, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 975, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.08.2008 за № 776/15467;
-
Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 974 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2008 № 794/15485;
- Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.1998 № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708;
- Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26.07.2013 № 551, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.09.2013 за № 1454/23986;
- Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за № 811/18106;
- Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об'єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 № 227.
- Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176.
Також виявлено невідповідності Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388, під час реєстрації автобуса MERCEDES-BENZ sprinter, реєстраційний номер АІ9957НЕ. За результатами сертифікації автобуса реєстраційний номер АІ9957НЕ, ТОВ «Рівнестандарт» видано сертифікат відповідності транспортного засобу № UA.005.4741-17 від 08.12.2017: максимально технічна припустима повна маса складає 3880 кг, маса колісного транспортного засобу у спорядженому стані складає – 2550 кг, кількість місць для сидіння 19 та 0 пасажирів, що стоять. У свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу СХК № 131212, видане ТСЦ 6841 від 22.12.2017 повна маса складає 5500 кг, маса без навантаження складає 3165, кількість місць для сидіння 19 та 5 пасажирів, що стоять. Даний автобус зареєстрований ТСЦ 6841 РСЦ МВС в Хмельницькій області 22 грудня 2017 року.
Також ПП «ПОСПОЛІТА СЕРВІС» порушено п. 16 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001, повідомило про необхідність вилучення автобуса MERCEDES-BENZ Sprinter, реєстраційний номер АІ9957НЕ після участі його в ДТП, що мало місце 02.09.2019, що фактично використовувався іншим ліцензіатом ФОП Бондар В.В..
З метою попередження таких випадків у майбутньому комісією рекомендовано організувати позапланові заходи контролю щодо дотримання ФОП Бондар В.В. та ПП «ПОСПОЛІТА СЕРВІС» вимог транспортного законодавства.
Також запропоновано ініціювати питання удосконалення процесу організації пасажирських перевезень, зокрема, продаж квитків інтернет ресурси, у т.ч. перевізникам, що не мають відповідних дозвільних документів. Забезпечити системний моніторинг автобусних перевезень, особливу увагу приділити ресурсам, що забезпечують реалізацію квитків через мережу інтернет. Посилити нагляд та контроль за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, вимог автотранспортного законодавства, особливу увагу приділити недолікам зазначеним у цьому акті та забезпечити здійснення постійного моніторингу діяльності перевізників та їх транспортних засобів, що підлягають заходам контролю (нагляду), особливу увагу приділити відповідності транспортних засобів дозвільним документам та єдиній інформаційній базі Укртрансбезпеки.
/ Діяльність / Безпека на транспорті / Інформація про ДТП / резонансні ДТП, аварії, катастрофи / у 2020 році /...