Звіт про результати проведення технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 18.06.2019 на 215 км автодороги М-12 Стрий – Тернопіль – Кіровоград – Знам’янка, поблизу смт. Війтівці Волочиського району Хмельницької області, за участю автобуса VAN HOOL N-917 ALTANO та напівпричіпа SCHMITZ SKO24 вантажного автомобіля IVEKO STRALIS, внаслідок якої 1 особа загинула та 3 особи отримали травми
Наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 19.06.2019 № 258 «Про створення комісій з технічних розслідувань обставин та причин дорожньо-транспортних пригод» створено Комісію з проведення технічного розслідування обставин та причин дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 18.06.2019 близько 02 год. 25 хв. на 215 км автодороги М-12 Стрий – Тернопіль – Кіровоград – Знам’янка, поблизу смт. Війтівці Волочиського району Хмельницької області, за участю автобуса VAN HOOL N-917 ALTANO, реєстраційний номер ВС4281ВВ, використовується ФОП Сасін В.М.(Львівська область), водій якого здійснюючи регулярні перевезення 26 пасажирів за регулярним міжнародним маршрутом «м. Фоджа (Італійська Республіка) – м. Херсон (Україна) АС «Херсон-1», не впорався з керуванням та допустив попутне зіткнення з напівпричіпом SCHMITZ SKO24, реєстраційний номер АА1241ХІ, вантажного автомобіля IVEKO STRALIS, реєстраційний номер АА0538РТ, належить ПАТ «УКРПОШТА» (м. Київ).
Внаслідок ДТП 1 особа загинула на місці пригоди, ще 3 особи отримали травми різного ступеню тяжкості та були доставлені до лікарні.
За результатами технічного розслідування ДТП Комісією проведений аналіз, зроблені висновки та відповідні рекомендації щодо недопущення подібних випадків у майбутньому.
Згідно з попередніми висновками, можна попередньо зробити висновок про те, що причиною зіткнення стало порушення водієм автобуса VAN HOOL N-917 ALTANO, реєстраційний номер ВС4281ВВ, Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі – Правила дорожнього руху), а саме:
- п. 1.5. Дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров'ю громадян, завдавати матеріальних збитків;
- п. 2.3. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:
б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
- п. 12.1. Під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху водій повинен урахувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух, та безпечно керувати ним;
- п. 12.2. У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості швидкість руху повинна бути такою, щоб водій мав змогу зупинити транспортний засіб у межах видимості дороги;
- п. 12.3. У разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об'єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об'їзду перешкоди;
- п. 13.1. Правил, водій залежно від швидкості руху, дорожньої обстановки, і стану транспортного засобу повинен дотримувати безпечної дистанції та безпечного інтервалу;
- п. 13.3. Під час обгону, випередження, об’їзду перешкоди чи зустрічного роз’їзду необхідно дотримувати безпечного інтервалу, щоб не створювати небезпеки для дорожнього руху.
Супутніми причинами, що могли вплинути на виникнення ДТП і тяжкість його наслідків, є:
1. Не виконання ФОП Сасін В.М. вимог:
1) Закону України «Про автомобільний транспорт»:
1.1. в порушення статті 17, перевізником не забезпечено необхідний рівень професійної кваліфікації персоналу автомобільного транспорту, зокрема: директор, сумісництво відповідального за охорону праці та пожежну безпеку; комерційний директор; експерт з охорони праці, відповідальний за безпеку руху та механік не мають відповідної професійної кваліфікації;
1.2. в порушення статті 18, перевізником не забезпечено:
1.2.1. проведення передрейсових (цільових) інструктажів з питань безпеки руху та охорони праці;
1.2.2. контроль за роботою водіїв транспортних засобів, а саме, відсутні графіки змінності водіїв колісних транспортних засобів, відомість обліку робочого часу та відпочинку водія;
1.3. в порушення статті 21, автомобільним перевізником не забезпечено зберігання транспортних засобів у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі;
1.4. в порушення статті 23, автомобільним перевізником не забезпечено перевірку технічного стану транспортних засобів;
1.5. в порушення статті 34, автомобільний перевізник не забезпечив:
1.5.1. проведення курсів періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;
1.5.2. умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;
1.5.3. проведення стажування та інструктажів водіїв згідно визначеного порядку;
1.5.4. контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;
1.5.5. безпеку дорожнього руху;
2) пунктів 1, 4, Положення про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 № 959, в частині не забезпечення обов'язкового особистого страхування від нещасних випадків на транспорті водія автобуса;
3) Розділів VI, VIІ Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 05.08.2008 № 974, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2008 № 794/15485, в частині не забезпечення розроблення графіків перевірки технічного стану КТЗ;
4) пунктів 2.4, 2.5 Розділу ІІ, пунктів 6.2, 6.4 Розділу VI Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансзв’язку 07.06.2010 № 340, зареєстрованим у Мін’юсті 14.09.2010 за № 811/18106, в частині не забезпечення розроблення графіків змінності водіїв колісних транспортних засобів;
5) абзацу 2 пункту 1.3 Розділу І Правил охорони праці, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, зареєстрованим в Мін’юсті 01.08.2012 за № 1299/21611, в частині допуску до роботи працівників, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці та пожежної безпеки;
6) пункту 2.2. Розділу ІІ Порядку проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України 05.08.2008 за № 975, зареєстрованого в Мін’юсті 21.08.2008 за № 776/15467, в частині допуску водіїв до роботи без проходження ними інструктажів у встановлені строки;
7) не забезпечено виконання Ліцензійних умов, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 за № 1001, а саме:
7.1. в порушення пункту 10, автомобільним перевізником не забезпечено:
7.1.1. проходження інструктажів та стажування водіїв у відповідному порядку;
7.1.2. проходження водіями періодичного навчання методів надання першої домедичної допомоги потерпілим внаслідок дорожньо-транспортних пригод;
7.2. в порушення пункту 12, автомобільним перевізником не забезпечено наявність на підприємстві персоналу, що перевіряє технічний стан та виконує роботи з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів, не має професійно-технічної освіту за спеціальністю “слюсар з ремонту автомобілів” або вищу освіту за спеціальністю “автомобілі та автомобільне господарство”;
7.3. в порушення пункту 13, автомобільним перевізником не забезпечено наявність на підприємстві медичних працівників, що проводять щозмінні медичні огляди водіїв, які повинні мати кваліфікацію лікаря лікувального профілю та/або молодшого медичного працівника з медичною освітою за спеціальністю “сестринська справа”, “лікувальна справа”;
7.4. в порушення пункту 14, автомобільним перевізником не забезпечено наявність на підприємстві фахівця, відповідального за організацію та безпеку міжнародних перевезень, який повинен бути власником, співвласником, акціонером, керівником або працівником автомобільного перевізника;
7.5. в порушення пункту 16, автомобільним перевізником не забезпечено:
7.5.1. виконання підпункту 2, а саме, повідомлення у письмовій або електронній (із застосуванням цифрового підпису) формі органу ліцензування про всі зміни даних (у тому числі розширення, звуження), зазначених у документах, що додавалися до заяви на отримання ліцензії, протягом не пізніше ніж одного місяця з дня настання таких змін;
7.5.2. виконання підпункту 3, а саме, створення власної або оренду матеріально-технічну базу, яка забезпечує виконання технологічних операцій в обсягах, визначених пунктом 26 Ліцензійних умов, та забезпечувати виконання технологічних операцій;
7.5.3. виконання підпункту 4, а саме, укладення договорів із суб’єктами господарювання, що надають послуги з виконання технологічних операцій, передбачених підпунктами 2-5 пункту 26 Ліцензійних умов, у разі відсутності матеріально-технічної бази або якщо одна чи більше технологічних операцій не виконуються;
7.5.4. виконання підпункту 9, а саме, під час провадження господарської діяльності необхідної кількісті прийнятих на роботу водіїв, визначену за умови, що ліцензіат здійснює перевезення згідно з наявними у нього договорами з дотриманням вимог щодо тривалості робочого часу та відпочинку водіїв;
7.5.5. в порушення підпункту 11, автомобільним перевізником не забезпечено проведення заходів щодо запобігання скоєнню дорожньо-транспортних пригод, а саме:
7.5.6. проведення інструктажів та стажування водіїв;
7.5.7. ведення обліку дорожньо-транспортних пригод, учасником яких став транспортний засіб ліцензіата;
7.5.8. повідомлення про скоєння дорожньо-транспортної пригоди за наявності загиблих або травмованих (у разі виконання міжнародних перевезень - не пізніше ніж через шість годин після скоєння дорожньо-транспортної пригоди) письмово або з використанням засобів телефонного, факсимільного чи електронного зв’язку цілодобово у робочі, вихідні та святкові дні інформувати Укртрансбезпеку;
8) Розділу 3 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.1998 за № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708, в частині не забезпечення розроблення графіків проведення ТО-1, ТО-2;
9) Розділу І, Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 № 551, зареєстрованого у Мін’юсті 22.08.2013 за № 1454/23986, в частині не забезпечення підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту;
2. Також виявлено порушення в організації транспортного процесу Дирекція «Автотранспошта» АТ «УКРПОШТА»:
1) Закону України «Про автомобільний транспорт»:
1.1. в порушення статті 17, перевізником не забезпечено необхідний рівень професійної кваліфікації персоналу автомобільного транспорту, зокрема: директор філії, заступник начальника служби з безпеки дорожнього руху, начальник групи безпеки дорожнього руху, інженер І-ї категорії з охорони праці відділу охорони праці не мають відповідної професійної кваліфікації;
1.2. в порушення статті 18, перевізником не забезпечено контроль за роботою водіїв транспортних засобів, а саме, відсутні графіки змінності водіїв колісних транспортних засобів, відомість обліку робочого часу та відпочинку водія;
1.3. в порушення статті 34, автомобільний перевізник не забезпечив:
1.3.1. умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;
1.3.2. безпеку дорожнього руху;
1.3.3. підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов'язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п'ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;
2) пунктів 2.4, 2.5 Розділу ІІ, пунктів 6.2, 6.4 Розділу VI Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансзв’язку 07.06.2010 № 340, зареєстрованого у Мін’юсті 14.09.2010 за № 811/18106, в частині забезпечення розроблення графіків змінності водіїв колісних транспортних засобів;
3) не забезпечено виконання Правил охорони праці, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 964, зареєстрованим в Мін’юсті 01.08.2012 за № 1299/21611, а саме:
3.1. пункту 3.3 глави ІІІ, в частині не забезпечення наявності в приміщеннях і відкритих площадках для зберігання транспортних засобів вздовж стін і огородження території, де установлюються автомобілі, колесовідбійних пристроїв;
3.2. пункту 3.5 глави ІІІ, в частині не забезпечення розміткою площадок і підлоги в приміщеннях для зберігання транспортних засобів, яка повинна бути виконана незмивною фарбою або іншим способом і визначає місця установлення автомобілів і проїздів. При нанесенні розмітки слід враховувати, що відстань між двома транспортними засобами, які стоять паралельно, повинна бути достатньою для вільного відчинення дверей кабіни;
3.3. пункту 1.8 глави ХІІІ, в частині не забезпечення складання схематичного плану (схема) руху транспортних засобів та працівників з показом дозволених та заборонених напрямків, поворотів, зупинок, виїздів, в’їздів тощо. Цей план (схема) доводиться до всіх працівників та вивішується при в’їзді на територію підприємства;
4) Розділу 3 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 30.03.1998 за № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.1998 за № 268/2708, в частині забезпечення розроблення графіків проведення ТО-1, ТО-2;
5) Розділу І, Порядку підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 № 551, зареєстрованого у Мін’юсті 22.08.2013 за № 1454/23986, в частині не забезпечення підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів, діяльність яких пов’язана з наданням послуг автомобільного транспорту.
З метою підвищення рівня безпеки руху на автомобільному транспорті та недопущення виникнення подібних випадків в майбутньому, Комісією з технічного розслідування обставин та причин ДТП розроблено ряд рекомендацій, якими передбачено проведення нарад з автомобільними перевізниками за участю представників обласних державних адміністрацій, Національної поліції України, на яких проінформувати автомобільних перевізників про причини та обставини вказаної ДТП.
Також, передбачається звернутись до Мінінфраструктури з приводу анулювання дозволу БВ № 004213 від 17.10.2018 на міжнародні регулярні перевезення пасажирів за маршрутом м. Херсон (Україна) АС «Херсон-1» -
«м. Фоджа (Італійська Республіка)».
Крім цього, планується організувати проведення позапланової перевірки дотримання ФОП Сасін В.М. вимог автотранспортного законодавства та вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України
від 02.12.2015 № 1001.
Додатково потребує посилення нагляду та контролю за дотриманням автомобільними перевізниками та водіями, які здійснюють перевезення пасажирів та вантажів, щодо дотримання вимог автотранспортного законодавства та за виконанням автоперевізниками умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
/ Діяльність / Безпека на транспорті / Інформація про ДТП / резонансні ДТП, аварії, катастрофи / у 2020 році /...